Sprangereid var et koselig sted. Vi tok en tur i land for å sjekke fasilitetene. Her fant vi en ordentlig turistbutikk med alt fra troll til postkort. Prisene var stive, så for oss ble det bare is og et postkort.

sprangereidkanalen
Sprangereidkanalen

Været var ikke det helt store, og ettermiddagen ble tilbrakt ombord. Det kom og gikk mye båt, og vi lå urolig. Etter noen timer flyttet vi skuta litt lenger inn i havna. Det hjalp, og vi hadde en rolig kveld med god middag ombord. Mandag kom med grått vær. Vi toppet tanken med diesel og gjorde klar for seilas. Det var fint å gå, og det meste var innenskjærs. Det liker vi, eller i hvert fall jeg…

Vi gikk en tur innom Mandal, siden jeg ønsket meg en tur dit. Vi har vært i Mandal før. Datteren vår, Hilde, ramlet overbord mellom båten og kaia en gang vi var her for mange år siden – noe som heldigvis gikk bra. Ja, det begynner jo å bli godt over 30 år siden…  Minner strømmer nå på etter hvert som stedene langs sørlandskysten dukker opp. Vi er i kjente trakter. Vi tar oss en kjapp tur på land i Mandal for å kjøpe litt fiskemat til lunsj.

Wikipedia skriver om Mandal:

Mandal er en by og Norges sørligste kommune, i Vest-Agder fylke. Den grenser i vest og nordvest mot Lindesnes, i nord mot Marnardal, og i øst mot Søgne. Kommunen har 15 529 innbyggere med 10 725]i selve byen, og er den nest største i Vest-Agder. Byen er kjent for sin lakseelv, som sjøfartsby, og for sin industri med skipsverft, produksjon av båtmotorer og tekstiler. Mandal er også kjent for sine kunstnere. Mandal ble ladested på 1800-tallet, og fikk bystatus i 1921, men byen har gamle røtter: Mye tyder på at det var urban bebyggelse i Vester-Risør allerede på 1300-tallet.

Ferden gikk videre. Vi gikk igjennom et sund som heter Springdansen utenfor Åros. Sundet fører ut i Hellesundfjorden. Vi gikk mot Stokken, men vi stoppet ikke her denne gangen. Det er en flott uthavn, men skipperen følte for å gå videre. Vi gikk inn Kvåsefjorden og inn Ulvøysund. Der inne er det fint. Gamle Hellesund er jo en perle, så vi måtte gå igjennom.

gamlehellesund
Gamle Hellesund

Vi gikk videre mot nord og Nilen. Der har vi vært mange ganger på ferie, men den perfekte plassen var opptatt av mange store båter denne gangen. Så vi leita etter en annen longside plass. Longside-plasser er det flere av her inne i Nilen. Vi fikk god hjelp av en annen Viknes-eier som lå her. Regnet som var meldt kom etter at vi var ferdig fortøyd, og heldigvis ikke i de mengder som vi hørte om på radioen.

Nilen
Nilen

 

Tirsdag morgen kommer med regn på morgenen, men heldigvis ble det bedre. Vi forlater Nilen, vi fikk ikke favorittplassen vår i dag heller. Vi gikk innom Grisøya som har flere fine longside-plasser, men dessverre var alle er opptatt.

Wikipedia om Blindleia:

Blindleia er den indre leden i Lillesand kommune i Aust-Agder. Det som er spesielt med Blindleia er den lange strekningen (ca. 20 km) der man kan ferdes med båt innaskjærs godt beskyttet mot havet (Skagerrak) av øyer, holmer og skjær. I sørvest settes starten enten til Kalvøya, Gamle Hellesund eller Ulvøysund. Mellom disse tre er det strekninger med helt eller delvis åpent hav Langs Blindleia finner man de gamle uthavnene Humlesund (rett utenfor Lillesand), Brekkestø (vest på Justøya), Stranda på Ågerøya, Gamle Hellesund og lengst vest Ulvøysund. Uthavnene var i tidligere tider båtbaserte handelssentra som også tjente som overvintringshavner for seilskip i internasjonal fart.

Vi fortsatte ut Blindleia og gikk inn til Lillesand. Lillesand er virkelig en nydelig by. Etter at vi var vel fortøyd, så kom det en Riviera 925 inn, og ønsket å legge til foran oss. Han ga gass og kjørte rett på oss! Hva i heiteste ? Han bortforklarer det hele med at han ikke har baupropell. Ærlig talt, slik gjør man ikke! Det dårlig sjømannskap. Enda han påberopte seg å være en erfaren sjømann… Det er mye rart og oppleve på sjøen.

Wikipedia om Lillesand:

Lillesand er en kommune og en by i Aust-Agder. Kommunen grenser i vest mot Kristiansand, i nord mot Birkenes, og i nordøst mot Grimstad. Lillesand fikk bystatus i 1830. I Lillesand kommune bor det drøyt 10 000 mennesker, men folketallet øker sterkt sommerstid. Tettstedet Lillesand har opprinnelse i et ladested og en by med samme navn. Byen er bortsett fra turismen mest kjent for sin rike maritime historie. På 1700-tallet begynte man å bygge seilskip her, men det var på 1800-tallet at det virkelig tok av. Trelasthandelen var en svært viktig faktor, og det eksisterte flere rederier og mange verft i byen og omlandet.

Advertisements

2 kommentarer om “Sprangereid til Lillesand

  1. Håper det gikk bra med båten da når dere ble påkjørt?
    Lillesand alt? Dette gikk fort synes jeg. Er det hjemlengselen som kommer? Dere har jo vært lenge ute nå Grete. Fortsatt god tur ønsker vi dere. 🙂

    Lik

  2. Takker for den lille praten vi fikk i Lillesand. Jeg har en Viknes 1030, som du likte utebordet ombord. God seilas videre.

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s