Som jeg skrev i forrige innlegg, så er denne Hamnaholmen noe av det beste vi har sett av uthavner. Det er virkelig et eldorado for barn i alle aldre. Vi kunne til og med finne blåbær. Det var kos. Det kom inn en selibåt som Svenn kom i prat med. De inviterte oss på lunsj – krabbelunsj! Det var det umulig å si nei til. Takk for et godt måltid, det var fantastisk godt! 🙂

Kvelden ble rolig og avslappet. Lørdag morgen sto vi opp i rimelig tid. Etter en rask frokost tok vi oss en tur på butikken her inne, Slåttevik. Vi toppet også dieseltanken. Vi gikk så forbi Kårstø og ut i Boknfjorden, som var litt tung i bølgene på slutten. Vi gikk inn i mellom noen øyer og forbi Mosterøy i Mastrafjorden. Der var det veldig grønt og fint. Jeg likte godt terrenget.

Vi gikk forbi Stavanger. I Stavanger lå mange båter og plattformer i opplag, noe som er et trist syn. Vi får håpe det tar seg opp i oljebransjen i fremtiden. Skipperen syntes været var så bra at vi tok Jæren med det samme. Sukk, for min del ble det bestemt i forteste laget… Da var det bare å holde seg fast… Vi rundet Tungeneset fyr og kurset sørover. Det var litt bølger, men gikk greit.

partifrajaeren
Parti fra Jæren
jaerensrev
Jærens rev

Vi nærmet oss Jærens rev, og da var tungsjøen noe større, men det gikk fortsatt greit syns jeg. Foran oss ser vi ei skøyte. Jeg la ikke merke til noe spesielt med skøyta, men det gjorde skipperen… De vinket slik en båt med problemer skal gjøre, og Svenn skjønner tegninga. Den gamle redningsskøyte-skipperen våkner til liv. Foran oss lå ei Listaskøyte på 50 fot som tok inn vann.  Lensepumpen virket ikke…

listaskoyte
Listaskøyta tar inn vann

Vi så to menn på dekk, en med redningsvest og en helt uten klær og med svarte  og oljete hender… Oi, det var jeg ikke helt forberedt på, tror jeg ble litt stum 🙂 Svenn anropte Rogaland radio, og rapporterte hva som hadde skjedd. Skøyta var dessverre for stor til at vi kunne ta den på slep. Rogaland radio ba oss bli ved havaristen i tilfelle de måtte reddes. Skøyta drev inn mot land og gikk klar av en grunne, men fjærsteinene var ikke langt unna.

havaristen3
Havaristen og Losskøyta

Svenn mente redningshelekopteret må varsles, i tilfelle redning ble nødvendig. Redningskøyta Sjømann var ikke operativ så de sendte en losskøyte nedover isteden. Vi fikk beskjed om å ligge stand by til de ankom. Det gjør vi selvfølgelig. Svenn fortalte de 4 karene om bord hva de måtte gjøre for å berge båten. De følger opp.

havaristenMed det samme vi stoppa ved havaristen, kom det en annen større båt kjørende. Svenn prøvde å gjøre tegn til at de skal stoppe, men båten kosta bare videre. Dessverre et godt eksempel på dårlig sjømannskap. Når Loskøyta ankom kunne vi fortsette turen. Det gikk med en times tid ekstra ute ved Jærens Rev. Redningshelikoptert overleverte lenseutstyr til havaristen og ble stand by en stund.

Vi bestemte oss for å gå inn til Egersund og ta pause i dag. Det var nok action. Det begynte å blåse litt mer på slutten og bølgende blir noe heftigere. Jeg er glad vi kommer oss i le.

Vi får også høre at skøyta som var lekk på Jærens Rev fikk lensepumpen i gang. De fikk ut vannet og startet opp motoren. De gikk for egen maskin til Tananger. Godt at alt gikk bra.

havaristoglos

Wikipedia skriver om Egersund:

Egersund er en kystby i Rogaland fylke, gjerne kalt sørlandsbyen på vestlandet, eller «okka by».. Egersund ligger i Eigersund kommune, som har 14 346 innbyggere. Byen har en størrelse på 6.36 km².Egersund var en viktig havn med tettbebyggelse allerede i vikingtiden. Stedet var tidlig et viktig kultsted for hedensk gudsdyrkelse og fikk kirke tidlig i middelalderen. Egersund var tidligere en selvstendig kommune opprettet som Egersund formannskapsdistrikt i 1837. I 1947 ble en del av Eigersund med 515 innbyggere overført til Egersund. Byen har en av de bedre naturlige havner i Norge, og er blant annet Norges største fiskerihavn målt i kvantum ilandført fisk. Mange internasjonalt kjente bedrifter holder til her, og blant annet Navico (tidligere Robertson, autopilot-produsent) og Jeppesen (produsent av blant annet elektroniske sjøkart) har lokale avdelinger. Aker Solutions har også en stor avdeling her. Det meste av industri er sjø- og båtrelatert. Severdigheter i og nær byen inkluderer Fayancemuseet, Dalane Folkemuseum og Eigerøy fyr. En mer ukjent severdighet er «Stoplesteinan», en mer enn tusen år gammel steinring som kan minne litt om Stonehenge i England. Stoplesteinan befinner seg rett ovenfor Skårabrekkå i Egersund. Egersund ble i 2007 kåret til norges vakreste småby.

vibberodden
Vibberodden fyr

At Egersund har blitt kåret til Norges vakreste småby kan jeg godt skjønne. Syns det er en trivelig by. Mye av den gamle trehusbebyggelsen er bevart og gågata var virkelig sjarmerende. Vi bestemte oss for å ta en tidlig avreise fra Egersund søndag. Klokken 04.45 startet vi opp, og det var tydeligvis flere båter som benyttet morgentimene effektivt.

Vi kurset mot sørlandet. Det blåste fra øst. Vi gikk ut ved Vibberodden fyr, og rett ut. Det var en del skvulp, men helt greit å gå. Det var veldig disig, litt regn i luften og tåke, så radaren må jobbe litt. Det var trafikk av store skip også på veien.

Utenfor Lista ble det litt knappere sjø og vi slår en del, noe som er ubehagelig. Vi fortsatte innover mot Sprangereidkanalen, og da ble det stille og fint. Gjestehavna i utløpet av kanalen var fin, så vi stoppet her. Været er fortsatt grått og det regner. Det ligger mye båt her som sikkert har som mål å finne finværet de også…

Wikipedia forteller om Spangereidkanalen:

Spangereidkanalen går tvers gjennom Lindesneshalvøya i Lindesnes kommune gjennom Spangereid fra Store Båly til Lehnesfjorden. Den ble vedtatt bygget i 2005 etter over 20 år med planlegging fra kommunen. Finansieringen ble sikret med bidrag fra stat, nabokommuner og det private næringsliv i regionen. Hensikten med kanalen er å gi småbåttrafikken en mulighet til å passere Lindesnes uten å gå ut på havet. Med en seilingshøyde på 4,5 m er imidlertid de fleste seilbåter utestengt fra å passere kanalen og må fortsatt runde Lindesnes til havs. Kanalens historie går tilbake til 700-tallet og er enestående i sitt slag i Norge. Trolig har vikingskip kunnet passere gjennom kanalen. Den er siden fylt igjen og var inntil nylig helt borte.

Advertisements

4 kommentarer om “Dramatikk ved Jærens rev

  1. Bra at det er en klartenkt skipper som vet hva som ligger i godt sjømannskap. Dere har jammen kommet langt! Følger med dere videre, fortsatt god seilas🛳🛳

    Lik

  2. Det er bra at det finnes ordentlige sjøfolk fortsatt. Bravo Grethe og Svenn Tore. De burde skamme seg de som ikke hjelper folk i havsnød.
    Ha en god seilas videre.

    Lik

  3. Dette var litt av en opplevelse. Helt utrolig at noen bare kjører rett forbi. Det synes jeg er sjeldent å oppleve på sjøen. Min erfaring er slik som dere nå har gjort – nemlig å hjelpe så godt man kan.
    Har nå lest meg opp på bloggen. Fantastiske opplevelser. Og du Grethe kan jo få deg ekstrajobb som skribent 🙂 (Ja, jeg går utifra at det er du som skriver). Du skriver så bra og er flink til å dokumentere med bilder etc.
    Ønsker dere riktig god tur videre, og sommerværet er det vel ikke så mye å gjøre med. Dere klarer dere bra uansett.

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s