Vi hadde en flott feiring av St.Hans her inne i Stordal. Fred og Karin kom innover til Stordal med bil for å feire sammen med oss. I Stordal finnes en campingplass med hytteutleie. Vi tok imot gjestene ombord i Tamara og forberedte oss til grilling. Oppe på brygga var det en flott grillplass. Selve St.Hans-bålet ble tent ganske tidlig, sikkert på grunn av barna. Det var mange ute for å feire i det fine havneområde med stoler og benker.

finhimmel
En vakker St.Hans-kveld

Det var lagt opp til salg av rømmegrøt. Rømmegrøten fristet ikke oss, siden vi skulle spise grillmat litt senere. Svenn var kveldens grillmester og det ble et smakfullt måltid. Senere på St.Hans-kvelden trakk vi under tak, og satt på terrasse-varmere i taket. Det kostet 10 kr for 30 minutter. Vi holdt ut til rundt midnatt, og koste oss veldig.

Dagen etter St.hans startet ganske fint. Vi inviterte gjestene til frokost om bord. Etter frokost, kjørte vennene våre hjem, og vi gjorde sjøklart for videre seilas. Avgang ca kl 10.30 med kurs tilbake til Ålesund. Planen var å ligge litt inne i byen, men vi ble skuffet, gjestehavna var full og vinden står rett inn. Så da ble det bare å fortsette.

Skipperen bestemte at vi skulle gå helt ut til Sandsøya og Sandshamn som er siste stopp før Stadt. I Sandshamn ble vi liggende i vente på godt nok vær til og passere Stadt. I havna lå det en del lokale båtfolk, siden det var fredag og helg.

Sandsøy ligger i Sande kommune, rett nord for Stadtlandet, og har den barske Nordsjøen som nærmeste nabo i vest. Øya har flotte fiskeplasser på en rekke steder, og undervannsfaunaen er et spennende utgangspunkt for dykking og andre undervannsaktiviteter. Ca. 200 mennesker bor her på øya, og i dag feires soldag. Hele bygda møtte opp utenfor Coop-marked, der de hadde satt opp grilltelt, der det ble grilla kjøtt og fisk. Det ble også laget fiskekaker som det var stor rift om, så de gikk fort tom. De fortalte at under en slik feiring møtte hele bygda opp og for å kjøpe grillmat.

Sandsøy har også et yrende dyre- og fugleliv, noe du vil kunne oppleve på en spasertur langs fjæresteinene. Deler av øya er fredet, og her kan du finne en rekke sjeldne fugler, blant annet en av kystens største kolonier av havørn. Skipperen hadde studert værmeldinga for dagen og besluttet at det var forhold for å gå videre. Jeg har gruet meg for turen over Stadt og følte meg usikker. Vi må over for å komme videre på turen….

stadt
Gamla, et viktig punkt ved rundingen av Stadt
stadt-tamara
Neste fastland, Amerika

Vi gikk rett ut fra Sandøya og ut på yttersiden av den. Plutselig var vi rett i storhavet. Det var bølger ja, men det var tross alt ikke det verste vi har sett. Egentlig var det veldig bra, men det var en del tung sjø, noe det nok er ofte. Jeg slappet mer av nå når jeg så at det ikke er var så galt. Vi passerte Honningsvågen og brakk av sørover forbi Ervika, surfeparadiset. Vi gikk videre forbi Gamla, og her så vi Kråkenes fyr i bakgrunnen. Vi kruset inn til Selje, men her var det dårlige kaiforhold, og været sto rett inn. Vi gikk ut igjen og forbi øya Selje med St. Sunniva kloster. Vi fortsatte over fjorden og gikk inn til ei lita øy kalt Silda. Her tok vi en overnatting.

havfruenisilda
Havfruen ønsker velkommen til Silda

Silda hører til Vågsøy kommune og har ca 10 fastboende. Og sikkert mange boende i sommerhalvåret. Mange hus og en skolebygning, som serviceanlegget til havna befinner seg i. I båtsesongen er det også en pub her. Slettes ikke verst. Vestkapp ligger utenfor og er vel et fryktet havstykke det også. Roen senket seg over både kropp og sjel.

4 kommentarer om “Over Stadt

1. Tusen takk for en fantastisk hyggelig, informativ og underholdende blogg som jeg leser hver gang npe nytt kommer. For en som har gitt opp båtlivet er dette nesten som å være på egen kjøl. Takk ogjen, og god tur videre. Jeg venter spent på neste bulletin. Anders

Liker

2. Dette hørtes ut til å være en fin St.Hans feiring. Godt å høre at dere kom dere «helskinnet» over Stadt-havet. Det kan jo være helt fryktelig når det er på det verste. Har selv passert over der noen ganger i ganske voldsomt vær. Det var riktignok på større skip, men spise-salen og dansegulvet ble fort «ryddet» for mennesker husker jeg.
    Morsomt å bli kjent med kysten vår via bloggen, Grete. Dere er jo innom steder som jeg aldri har hørt om.