Det var veldig godt å komme tilbake til denne byen vi forlot for så mange år siden. Vi tro virkelig dette må være en av Norges fineste byer. Akkurat passe stor. Kristiansund i våre hjerter ❤

Vi kunne observere at det ikke var så veldig mye båttrafikk i byen. Hurtigruten, hurtigbåten og sundbåten er selvfølgelig de som trafikkerer havna mest, men vi så også rednings-skøyte og los-skøyte.


De litt eldre boligene i Kristiansund er spesielle. Et rekkehus med seks leiligheter kan ha seks ulike farger. Kristiansund er virkelig en fargerik by!

Vi fikk levert en vinflaske ombord i Tamara på tirsdag sammen med en lapp fra havna. Vi skjønte ikke hvem det kunne være fra, var det fra havneverten? Vi snudde lappen og der sto det en hilsen: «Fra Adrian fra Averøy». «Adrian» var en båt vi lå sammen med i Mjosundet i helgen. Veldig hyggelige folk. De ønsket oss en god tur videre. I går før vi gikk videre, kom de inn med båten i havna.  Vi fikk en hyggelig prat med de, og  vi fikk takket for vinen.

Torsdag satte vi kursen mot Håholmen. Vi gikk rundt Averøya siden det blåste nordøst vind som vanlig. Vi kjente oss igjen fra kjøreturen på mandag.

haholmen_og_skippern
Skipper Falch skuer utover fra Håholmen
haholmen_kveldssol
Kveldssol
haholmen2
Håholmen

Vi ankom Håholmen i fin stil. Nordøsten bet godt fra seg. Vi fikk lagt trygt til i havnen. Vi besteg holmens høyeste punkt – hele 17,5 meter over havet – dagens topptur ! :-). Vi fikk tatt mange fine  bilder, også av solnedgangen, som vi våger oss å sidestille med midnattsolen. Klokken ble nærmere 23.30. Så nærmere midnattsol blir det ikke.

Hentet fra Håholmen.no:

Håholmen Havstuer består av 25 bygninger, fordelt på hovedbygning, møterom, hotellrom, kro, restaurant og museum. Her ferdes gjestene mellom bygningene akkurat som i gamledagers levende værsamfunn. Ideen om å gjøre Håholmen til hotell og kurssted, ble unnfanget av eventyreren Ragnar Thorset og kona Kari. Sammen drev de Håholmen fram til 1998. I Saga Siglar Hallen viser vi Vikingknarren Saga Siglar, som han reiste jorda rundt med, og en mengde gjenstander fra denne og andre eventyrlige ferder.

Historien sitter i veggene i det gamle fiskeværet som har eksistert siden 1700-tallet og var i drift fram til ca 1960. En rusletur blant de rundt 30 restaurerte bygningene er en opplevelse i seg selv.

Vi våknet til en grå morgen i dag, fredag. Det var skydekke og tåke langt ned i fjellene. Jeg er glad jeg tok fine bilder i går kveld. Det hadde blitt vanskelig å få til i dag. Det var meldt stiv kuling senere, så vi bestemmer oss for å ta fatt Hustadvika for å få det overstått. Hustadvika var ganske urolig allerede, og vi fikk to partier som jeg ikke syns var så bra. STOOOORE bølger, og det liker jeg ikke. Vi kom oss helberget inn til Bud, 54 minutter og 17,9 nautiske mil senere og i godt driv. Tamara tar godt vare på oss og er en god sjøbåt, sier skipperen. Det er jo en Viknes! 🙂

hustadvika_bolger
På tur over Hustadvika

Wikipedia forteller om Bud:

Bud er et tettsted og fiskevær i Fræna kommune i Møre og Romsdal. Tettstedet Bud har 764 innbyggere per 1. januar 2015, og ligger ytterst ute på Romsdalskysten, med det kjente havstykket Hustadvika som nærmeste nabo. Navneformen er en eldre skrivemåte av ordet ei bu. Ordet er her brukt om rorbuer, som de tilreisende fiskerne bodde i under sesongfisket. Denne betydningen av bu finnes mange steder langs kysten.

Midt i Bud ligger et fuglefjell som i hekkesesongen huser en koloni krykkjer. Like ved serveringsstedet «Bryggjen i Bud» og parkeringsplassen ved Ergan kystfort er det en «geologisk samling» av bergarter. Gjennom tettstedet Bud og litt nordover helt ytterst mot havet er det anlagt en kyststi. Denne er merket og har en rekke informasjonstavler som forteller Buds historie. Det er også laget en forbindelse over land, denne går litt opp mot «fjellet» Gullberget. Herfra er det utsikt mot Bud og havet utenfor.

Ergan kystfort er et forsvarsverk som ble bygd av tyskerne under annen verdenskrig, og var en del av den såkalteAntlanterhavsvollen som var et ledd i tyskernes forsvar av Norge under krigen. I dag er Ergan kystfort blitt gjort om til et museum der man kan se hvordan det var på fortet under årene med tysk okkupasjon.

Ved å kjøre nord-øst over til Hustad og Vevang kommer en til fylkesvei 64 og Atlanterhavsvegen som er ett av pilotprosjektene i Verdiskapningsprosjektet til Riksantikvaren. Atlanterhavsveien går over «havet», over flere bruer og mindre øyer til Averøya. Herfra var det tidligere fergeforbindelse til Kristiansund, men i 2009 åpnet Atlanterhavstunnelen.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s