I går skulle det bli nordøst kuling, og da ble vår kaiplass på Brekstad litt ugunstig. Vi tok tidlig løst, og vinden økte raskt på.  Det ble litt «vaskemaskin» en stund.  Viknes kaster jo mye vann, men det var ikke noe problem.  Vi møtte et stor cruiseskip i Trondheimsleia, Costa Pacifica, som sikkert var på vei til Trondheim. Sesong for disse nå.

Vi kurset inn til Fillan på Hitra.  Her er målet å finne ly for vinden. Det var en gjestehavn på Fillan, men vi lå ikke helt i ro og småbølger kom inn fra fjorden.  Vi gikk en lang tur for å se stedet. Vi traff en hyggelig dame i turistinformasjonen. Vi gikk litt feil, og da ble turen ekstra lang ;-).  På Fillan finnes et sentrum med videregående skole, skole, bank, kjøpesenter og kystmuseum.

Det lå en fisker ved samme kai som oss, og han fisket krabber.  Vi bestilte krabbe hos han i tilfelle han skulle komme tilbake igjen, men det gjorde han ikke, og det var litt synd.  Krabber er snadder, så det får vi fiske selv.

fillan
Gjestehavna på Fillan

Hitra ligger midt mellom Kristiansund og Trondheim. Ifølge vår venn Wikipedia, er Hitra betegnet som et Norge i miniatyr. Øyriket med sine 2500 øyer, holmer og skjær er et svært populært feriested der du blir vel tatt i mot av øya sine beboere «hitterværingene».

I dag, torsdag, gikk vi et lite stykke videre til Knarlagsund. Her la vi oss på gjestebrygga utenfor Sjøhuset Knarren. Det var mye kjøring i sundet, så ligger litt urolig også her.  Det er mye fisketurister i området. En av verdens største lakseslakteri er den største arbeidsgiveren på øya.  Dette stedet ligger mellom Ulvøya og Fjellværsøya nordøst på Hitra. Innløpet minte oss litt om Hamburgsund i Sverige.

Det ble etter hvert så urolig at det ble ubehagelig, og vi bestemte oss for å flytte oss.  Vi kurser mot moloen til Børøysund.  Her var det le og gjestebrygge.

Osloborgere kjenner DS Børøysund. Wikipedia forteller:

 

DS «Børøysund» er et dampskip bygget i 1908 for Trondhjemske Lægtercompagni. Skipet ble sjøsatt og døpt «Odin» 19. juni 1908. Fartøyet ble bygget som en kombinert passasjer-, laste- og slepebåt. Skipet hadde to passasjerklasser: Skipet har postkontor, et stort lasterom og slepekrok og -bøyle. I 1968 ble skipet kjøpt av Norsk Veteranskibsklub i Oslo, som restaurerte henne. DS «Børøysund» ble i 1989 erklært verneverdig av riksantikvaren, som også har gitt økonomisk støtte.Hun er landets eneste passasjerskip med original kullfyrt kjele og original dampmaskin, og er et eksempel på den nordnorske lokalbåten. DS «Børøysund» fremstår i dag slik hun gjorde den siste tiden i Vesteraalens Dampskibsselskabs eie, og benyttes til utflukter og utleie. Skipet har Oslo som hjemmehavn, og har fast kaiplass nedenfor Akershus festning. Navnet «Børøysund» fikk hun etter at Vesteraalens Dampskibsselskab overtok henne i 1925. Rederiet hadde som tradisjon å navngi skipene sine etter geografiske navn i Nord-Norge, og skipet er oppkalt etter sundet mellom Stokmarknes og Børøya.

2 kommentarer om “Hitra

  1. Da var dere kommet så langt😊,snart Kristiansund ,har dere besøkt byen siden dere flyttet derfra . Jeg husker at det var en fin og trivelig by. Fine bilder fra turen til Hitra . Riktig god tur videre og god helg til dere😊

    Liker

Legg igjen en kommentar