Vi har kommet til Trønderlag. Før vi forteller mer om hvor vi er akkurat nå, så vil vi stoppe opp litt og reflektere litt over ferden vår i Nordland, vårt lands indrefilet. Det har virkelig vært en fantastisk opplevelse av dimensjoner å ferdes i Nordland med egen båt.

Vi startet 17.april fra Stamsund i vinterlig vær. Vi tok turen via Trollfjorden som nordligste punkt. Vestfjorden helt stille på vår ferd over. Vi fartet nedover kysten til Bodø, hvor Kjerringøy kanskje var det som ga oss mest. Bodø ga oss en trygg havn for Tamara mens vi var hjemme i Moss i 14 dager. Vi fortsatte turen 14. mai igjen. Vi kurset mot Nesna der vi har familie, og vi feiret 17. mai her. Været ble slik det kan bli på 17. mai i nord, med vinterlige temperaturer og snøbyger…

Turen fortsatte til Sandnessjøen og øyene utenfor. Vi satte opp Tamara på slipp på Herøy. Vi ble tatt godt vare på av Larsens Motorservice A/S. Vi fartet litt rundt i øyene både før slippoppsett og etter. Brasøy var et høydepunkt. Etter noen dager går turen videre til Onøy i Lurøy og Sleneset. På Sleneset ble vi virkelig tatt vare på, noe som var en meget hyggelig opplevelse. Lovund ble også en god opplevelse, men Træna kom vi oss ikke ut til. Det får være til en gang vi er på Nesna på besøk.

Vi hadde litt ulike opplevelser med gjestehavnene i Nordland. Veldig ofte var gjestehavnene dessverre okkupert av lokale båter, og det var ikke plass til gjester. Kanskje var vi for tidlig ute?

Så var vi altså i Trøndelag. Rørvik er en liten kystby. Her finnes en ganske stor fiskerihavn og havneområdet er ganske fint. Her kan man se mange gamle sjøbuer hvor måkene har laget reir på taket. For et leven de lagde!

tohurtigruter
Vesterålen og Nordlys ved kai i Rørvik. Sørgående og Nordgående hurtigrute.

Røvik har også et stort museum. For oss var det fineste at hurtigruten har anløpssted her både for nordgående og sørgående til samme tid. Det var litt spesielt å se, to flotte skip på en gang! Denne gangen Vesterålen og Nordlys.

Vi treffer også en annen Viknes 1030, «Vilja», som har gått fra Tjøme og skal til Lofoten. Svenn har fulgt de på Facebook i lang tid. Det var kjempetrivelig å treffe de. Vi ønsker de god tur nordover, vi vet jo hva de har i vente. Følg gjerne deres ferd også på Facebook.

kystmuseet-Norveg
Kystmuseet Nordveg

Etter to dager i Rørvik går vi videre sørover til Abelvær. På Abelvær var det veldig stille og rolig. Vi gikk en lang tur rundt på tettstedet. Her er en del hus og ca. 200 fastboende.

Wikipedia skriver om Abelvær:
Abelvær er en tettbebyggelse, eller et «vær», lengst sør i Nærøy kommune i Nord-Trøndelag, for enden av halvøya som stikker ut i Folda. Stedet ble bygget opp rundt familien Brandtzægs virksomheter, hermetikkfabrikk, handel, meieri, bakeri, m.v. Opprinnelig var Abelvær et gammelt handels- og gjestgiversted.

Vi ble på Abelvær bare en natt. Vi går den indre leia over Folda. Været var ganske bra, lett skyer og litt sol, lite vind. Det var en ren glede å gå Folda i dag. Det er flott å gå i den indre leia. Her er mange smale sund og det er spennende å ferdes med båt. Vinden friskner på etter hvert. Vi passerte Buholmraasa Fyr, et navn kjent fra værmeldingen.  Vi gikk innom Bessaker, og vurderte å bli liggende der. Vi noterer oss at det er veldig åpent, og at vi nok godt vil merke all skipstrafikken som går forbi om vi blir liggende. Så vi fortsatte videre.

Vi bestemte oss for å gå til Stoksund. Svenn har fått anbefalt denne plassen av en han kjenner godt. I Stoksund er det første jeg legger merke til er at sjøen er ordentlig grønn. Et flott syn! Området virker frodig og fint, og vi legger oss til her. Vi har da gått 71.6 nautiske mil fra Rørvik.

En kommentar om “Oppsummering – og så Trønderlag

1. Gleder oss til å høre nytt fra dere her på bloggen 😊. Mye flott dere har reist igjennom,sikkert enda mye fint igjen. God tur på ferden videre😊. Kanskje dere har funnet sommeren ?