Vi tok en nærmere titt på byen Brønnøysund i går kveld, og jeg syns dette var en sjarmerende liten småby (en hilsen til Ann Kitty fra Moss – forstår at du er stolt av byen!).

bronnoysundkirke
Kirka i Brønnøysund

Vi våknet til en grå dag, men det letta etter hvert og vi ante en antydning til blått over oss. Solen tittet plutselig fram. Så var det igjen proviantering på tapetet. Mat må man ha.

torghatthullet
Hullet i Torghatten

Vi passerte Torghatten, og det ble en litt skuffende opplevelse. Vi ser kun et bittelite glimt av hullet.  Fjellet i seg selv var fint, men vi hadde trodd vi ville få se hele.

Vi fortsatte til Vennesund, etter passering av Torghatten. I Vennesund skal det finnes en ungdomskilde.  Sagnet sier at Olav den hellige i sin tid besøkte vannkilden, Olavskilden, og siden den gang skal kilden ha hatt helbredende effekt.

Vi gikk sørover i spennende leier, og passerer blant annet et forlatt og forfallet gårdsbruk. På vei til Vennesund, valgte vi ei lei mellom Purkøya og Lyngværet. Leia er helt ned i 4 meter dyp. Det var også veldig grønt vann rundt oss i dag.

Vi ankom Vennesund og kaiene var dessverre okkupert av lokale båter, og vi har ikke sjans å finne plass. Vi ble selvfølgelig litt forbannet, fordi dette har ikke vært en helt uvanlig situasjon på vår tur i Nord-Norge. Gjestehavnene er okkupert av fiskere og lokale, og det ligger ikke tilrette for gjester utenfra. Da gikk veien heller videre sørover. Vinden frisknet på. Kulingen som var meldt fikk vist seg.

vennesund
Vennesund

Vi prøver Offersøya, vis á vis Rørvik, men det var en farlig båthavn. Kabler, eller noe lignende ligger i vannet, og man kommer veldig nært moloen.  I Rørvik blir det endelig ankerdram. Her får vi longside-plass. Vips, så var vi i Trønderlag!

skilt_nt
Og vips, så var vi i Trønderlag!

Det ligger flere seilbåter her og den ene hadde et vant som slo og lagde høy lyd. Ekstremt irriterende.  Svenn gikk bort til seilbåten der lyden kom fra, så at mannen var ombord, og sa: – Enten stopper du dette bråket eller så skjærer jeg det av!  Og stilt ble det. Vi har fått forklart tidligere at dette høres godt inne i seilbåtene også når dette slår. I Rørvik skal vi roe ned en stund, i og med dette ble en lenger etappe enn planlagt.

Rørvik en liten by i Nord-Trønderlag, Her bygges Hansvikbåtene.  Rørvik er kommunesenteret i Vikna.  Det finnes 6000 øyer og holmer, så skjærgården er stor.  Det bor i overkant av 3000 mennesker her og det er møtested for Hurtigruten på både nordgående og sørgående.

3 kommentarer om “Fra Brønnøysund til Rørvik

1. Ser dere kommer lengre sør dag for dag😊. Håper dere har det flott,vi venter på oppdatering av blogg. Fin tur videre😊

Liker

2. Forbannet fordi det ikke er ledig gjestepass, true med å skjære av vantet…… Det høres ut som dere koser dere……. Fra spøk til alvor. Gjesteplassene er faktisk ikke bare beregnet på turister. Fremmed fiskere har like stor rett til å bruke dem, det samme har «lokale» fra området rundt rett til. Senk skuldrene og nyt turen, ikke vær forbannet, prat med de «lokale» så ordner alt seg.

3. Du kan tro vi koser oss hele dagen. Vi snakker også gjerne med de lokale når de dukker opp, kunne ha truffet deg også hvis vi hadde vært litt lenger nord.
    Ønsker deg en god båtsommer..