Tamara ble satt ut på floa, og vi gikk tilbake til Herøy båtforening for å rydde opp og slappe av til neste dag.  Morgenen etter gikk vi en tur innom Sandnessjøen for litt proviantering, for så å gå videre tilbake til Nesna og nytt familiebesøk. Det er klart vi prioriterer familien når vi først er på Helgeland 🙂

Da vi lå i båthavna på Nesna, fikk vi høre en litt artig sak fra folk i båtforeninga, om Nesna kommunes høyeste fjell, Tomskjevelen. Snøen som er igjen på fjellet nå i mai, ser ut som en kveite. Hvis «kveita» deler seg i to, blir det bra sommer. Deler den seg i flere, blir det ikke så bra. Foreløpig ser det bra ut, og «kveita» er hel.

tomsjevelkveite
Tomskjevelen på Tomma i Nesna kommune

I går  ble det så fint vær at vi bestemte at vi skulle skifte til nyrenset og nyimpregnert sommerkalesje. For å hente frem kalesjen, måtte vi inn i et rom under sengen i lugaren.  Da oppdaget vi til vår store forskrekkelse at tingene som er lagret der er våte! Det blir ut med alt på kaia på Nesna for å få det tørket. Sommerkalesjen var søkkvåt.  Jeg så for meg at hele drømmeturen gikk i vasken…  Vi begynte å lete etter feilen. Svenn prøvde å ringe Viknes i Bergen, men her svarte ingen dessverre. Så vi ringte da i stedet vår venn i Arendal, Torstein på Viknes Sør. Han hadde før hjulpet oss i nøden.  Torstein fortalte oss hvor vi måtte gå inn for å se.  Inn i skapet i lugaren nede og i fotenden. Trangt som bare det… Og DER er synderen som lekker vann,  en T som tre slanger går inn i. Vi kontaktet den lokale rørleggeren her på Nesna, men han hadde dessverre ikke en slik del på lager, den må vi inn til Mo i Rana for å få tak i. Da er det godt at vi har familie her på Nesna med bil! Etter jobb kommer Hilde oss til unnsetning, og kjører til Mo (hun har nettopp kjøpt seg ny bil så hun var ikke akkurat tungbedt) . 14 mil tur/retur ble det for å hente en bitteliten del.  Delen funka fint, og tett ble det! 🙂 Ekstra flott ble bilturen også. Vi stoppet på Sjonfjellet og tok bilder utover mot Træna. Fantastisk utsikt (se bildet øverst).

Med alt i orden med Tamara, kom kvelden med grillkos på brygga med familien, været var fantastisk og sola var oppe til sent på kveld. Dette trengte vi etter mye styr!

Vi våknet i dag, fredag, til et like fantastisk vær, og lite vind.  Vi tok en avgjørelse på at vi ville gå utover til Lurøy. Turen utover ble idyllisk.  Træna og Lovund reiste seg majestetisk opp av havet.  Vi gikk nord på Lurøy, og vurderte en stund å gå helt ut til Træna, men akkurat da får autopiloten et illebefinnende.  Dermed ble det ikke Træna i dag, til tross for speilblankt hav.  Vi gikk tilbake til Onøy og fant gjestehavna her.

Onøy ligger sør for polarsirkelen og er en av veldig mange øyer i Lurøy kommune. Onøy er kommunesenter i Lurøy kommune.

luroy
Mange fine hytter på Lurøy
onoykai
Skippern koser seg i sola på Onøy